DIETA A GRUPA KRWI  „To, co żywnością jest dla jednego człowieka, może być trucizną dla drugiego” – Lukrecjsz.

DIETA A GRUPA KRWI „To, co żywnością jest dla jednego człowieka, może być trucizną dla drugiego” – Lukrecjsz.

Wielu naukowców wciąż uważa, że dieta dla grup krwi to tylko mit. Z drugiej strony wykazano, że racjonalne odżywianie dobrane do grupy krwi pozwala nie tylko na skuteczne odchudzanie, ale przede wszystkim na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Teoria amerykańskich lekarzy.
Dr James D’Adamo i jego syn Peter D’Adamo stwierdzili, że określenie grupy krwi jest potrzebne nie tylko w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, kiedy np. potrzebna jest operacja czy transfuzja krwi. Po przeprowadzeniu wielu badań udowodnili, że istnieje zależność między grupami krwi, doborem diety, stylu życia, a skłonnościami do wielu chorób. Stosując metody laboratoryjne i kliniczne, przetestowali powszechnie dostępne produkty żywnościowe i ich reakcje z grupami krwi. A wyniki tych badań udostępnili w książce „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”.

Grupa krwi to klucz do funkcjonowania układu odpornościowego organizmu.
Działa on w taki sposób, że określa, kto jest wrogiem, a kto przyjacielem naszego organizmu. Każda forma życia – od najprostszego wirusa aż do człowieka – ma unikatowe oznaczniki chemiczne zwane antygenami. Znajdują się one na komórkach każdego organizmu i są jak chemiczny odcisk palca:  niepowtarzalny i indywidualny. Bardzo podobna reakcja chemiczna zachodzi między krwią a żywnością. W naszym pożywieniu znajdują się bowiem lektyny białkowe
i jeśli nie są one zgodne z antygenem naszej grupy krwi, zaburzają się procesy metaboliczne. Organizm zużywa mnóstwo energii, by je zniszczyć. Efektem ubocznym ich eliminacji mogą być np. podrażnienie śluzówki żołądka, zwolniona przemiana materii, złe samopoczucie i wiele innych niekorzystnych procesów.


jedz zgodnie ze swoją grupą krwi          f014ff94b6a32f1defb9f94ee78c3e15

Co mogą, a czego nie powinny jeść osoby z poszczególnymi grupami krwi?

Dieta dla grupy krwi A
Osoby z grupą krwi A to „rolnicy”. Prawidłowe odżywianie w ich przypadku powinno być oparte głównie na produktach pochodzenia roślinnego. Organizm „rolnika” wymaga wzmocnienia układu odpornościowego, gdyż bardzo często jest narażony na liczne infekcje i rozwój choroby nowotworowej.
Dieta dla grupy krwi A wyklucza mięso i jego produkty, bo pożywienie pochodzenia zwierzęcego spowalnia metabolizm i jest dla organizmu ciężkostrawne. Może ona zapewnić szybki spadek masy ciała, wzmocnić system odpornościowy, zapobiec rozwojowi otyłości i cukrzycy.
· Niezbędne produkty: oliwa, warzywa, ananasy, śliwki, wiśnie.
· Niezalecane produkty: mięso, nabiał, ryby, krewetki, papryka, piwo, napoje gazowane.
Dlaczego warto? Ta dieta jest bogata w soję, która może być zamiennikiem dla mięsa. Może być skuteczna i zdrowa, jeśli skonsultujesz się ze specjalistą. W innym przypadku wyeliminowanie mięsa grozi anemią i częstymi przeziębieniami.
A może nie warto? Wykluczenie mięsa naraża organizm na niedobory białka, żelaza i witaminy B12. Białko gwarantuje odporność organizmu. Dieta według grupy krwi A wyklucza żelazo hemowe, co może powodować anemię. Kolejną niekorzystną rzeczą jest eliminacja mleka, które jest źródłem szczepów bakterii wzmacniających odporność.

Dieta dla grupy krwi B
Osoby z grupą krwi B to „koczownicy”, którzy posiadają silny układ immunologiczny, skutecznie chroniący organizm przed wieloma chorobami. Jednak istnieje zwiększona zapadalność na infekcje wirusowe, cukrzycę, choroby układu krążenia oraz na zaburzenia centralnego układu nerwowego i syndrom chronicznego zmęczenia.
Dieta dla grupy krwi B jest bogata w produkty mleczne i mięso.
Produkty wskazane:
· mięso – źródło pełnowartościowego białka,
· jaja i niskotłuszczowe produkty mleczne – wspomagają prawidłowy metabolizm,
· zielone warzywa – dostarczają witamin i soli mineralnych, które regulują metabolizm,
· herbata z lukrecji – przeciwdziała hipoglikemii.
Produkty niewskazane:
·  pomidory i wszystko, co je zawiera lub jest z nich zrobione,
·  gryka – zakłóca proces trawienia, spowalnia tempo metabolizmu i jest przyczyną hipoglikemii,
· pszenica – niekorzystnie wpływa na trawienie i procesy metaboliczne, powoduje, że kalorie są odkładane w organizmie w postaci tłuszczu zamiast być wykorzystane przez organizm,
· rośliny strączkowe – zakłócają właściwe przyswajanie żywności, spowalniają tempo metabolizmu, są przyczyną hipoglikemii,
·  orzeszki ziemne – zakłócają prawidłowy metabolizm i pracę wątroby,
·  ziarno sezamu – spowalnia tempo metabolizmu, jest przyczyną hipoglikemii.
Dlaczego warto? Spośród diet zgodnych z grupą krwi ta jest najbardziej zrównoważona. Nie eliminuje niezbędnych pokarmów, koniecznych do codziennego funkcjonowania. Dostarcza wartościowych produktów, jak: ryby, nabiał, tłuszcze roślinne, produkty zbożowe, warzywa i owoce.
A może nie warto? Dieta wyklucza pomidory, które są cennym źródłem likopenu. Jest on składnikiem odżywczym wzmacniającym system odpornościowy.

Dieta dla grupy krwi AB
Grupa krwi AB jest najmłodsza spośród wszystkich czterech rodzajów krwi. Jest wynikiem połączenia grupy krwi A i B. Osoby z tą grupą krwi często posiadają mocny układ immunologiczny, chroniący przed bakteriami. Rzadko występują zachorowania na alergię, artretyzm, ale jest zwiększone ryzyko pojawienia się choroby nowotworowej oraz chorób układu krążenia (zawał serca, udary mózgu).
W diecie zgodnej z grupą krwi AB nie zaleca się spożywania przede wszystkim czerwonego mięsa (wołowiny, wieprzowiny).
Produkty polecane:
· ryby i owoce morza – korzystnie wpływają na metabolizm,
·produkty mleczne – regulują produkcję insuliny,
· zielone warzywa – wspomagają metabolizm organizmu,
· ananas – wspomaga procesy trawienia oraz stymuluje ruchy jelit.

Produkty niewskazane:
· czerwone mięso – jest słabo trawione, organizm magazynuje zawarty w nim tłuszcz,
· fasola – zakłóca gospodarkę insulinową, spowalnia tempo metabolizmu,
· kukurydza – zakłóca działanie insuliny,
· gryka – spowalnia tempo metabolizmu, jest przyczyną hipoglikemii,
·pszenica – spowalnia tempo metabolizmu, zakłóca działanie insuliny, powoduje nieodpowiednie zużywanie kalorii.
Dlaczego warto? Duże zróżnicowanie posiłków pozwala na komponowanie wartościowych jadłospisów. Dieta według grupy krwi AB jest korzystna dla zdrowia, gdyż zaleca unikanie produktów tłuszczowych.
A może nie warto? Ograniczenie spożycia czerwonego mięsa, będącego źródłem żelaza, może prowadzić do anemii, zwłaszcza u kobiet mających długotrwałe i obfite miesiączki.

Dieta dla grupy krwi 0
Ludzie z grupą 0 to „myśliwi”. Aby chronić swoje zdrowie, powinni jeść względnie duże ilości mięsa. Osoby z tą grupą krwi mają niedobory hormonów tarczycy spowodowane niskim poziomem jodu, co także prowadzi do tycia. Z diety odchudzającej należy wyeliminować wszelkie produkty zbożowe. Dieta zgodna z grupą krwi 0 jest bogata w chude czerwone mięso.
·  Niezbędne produkty: ryby, owoce morza, sól jodowana, banany, czerwone mięso, kapusta włoska, szpinak, brokuły, papryka czerwona.
· Niezalecane produkty: ziemniaki, kalafior, pestki słonecznika, piwo.
Dlaczego warto? Zaletą takiej diety jest wyeliminowanie napojów i produktów, które mogłyby spowodować gorsze przyswajanie wapnia przez organizm.
A może nie warto? Białko jest niezbędne do codziennego funkcjonowania. Dieta według grupy krwi 0 prowadzi do deficytu wapnia, na co żadna kobieta nie może sobie pozwolić. Panie są szczególnie narażone na osteoporozę kości, zwłaszcza w czasie ciąży, kiedy zapotrzebowanie na ten pierwiastek gwałtownie wzrasta. Wykreślenie z pożywienia nabiału jest ryzykowne. Być może w tym przypadku lepiej zdecydować się na mniej radykalne diety odchudzające.

Efekty widoczne są szybko!
Już w pierwszych dwóch tygodniach stosowania diety obserwuje się: zwiększoną energię, utratę wagi, zmniejszenie dolegliwości ze strony układu trawienia, poprawę w zakresie chronicznych dolegliwości typu: astma, bóle głowy, zgaga, zaparcia.
Postępując zgodnie z planem dla naszej grupy krwi, możemy: unikać wielu wirusów i infekcji, panować nad wagą, gdyż ciało samo pozbywać się będzie toksyn i tłuszczu, zwalczać choroby zagrażające życiu, takie jak: rak, choroba wieńcowa, cukrzyca, niewydolność wątroby, unikać wielu czynników, które powodują gwałtowne pogarszanie się stanu komórek i w ten sposób zwalczać proces starzenia.

Ciekawostka:
W wielu krajach grupa krwi jest brana pod uwagę… w procesie rekrutacji nowych pracowników. Jacy są pracownicy z poszczególnymi grupami krwi?
Grupa „0” – to osoby dynamiczne, odpowiedzialne, sprawdzające się w ekstremalnych warunkach. Żywiołowo uzewnętrzniają swoje uczucia, potrafią doskonale zorganizować zajęcia. Wytrwale dążą do osiągnięcia wytyczonych celów, jednakże nie lubią krytyki i czasami są zbyt uparte.
Grupa „A” – to introwertycy i perfekcjoniści. W pracy są systematyczni, wydajni i skuteczni. Wydają się być ulegli, ale to pozory – potrafią „pokazać rogi”. Są niezastąpionymi współpracownikami, nie nadają się jednak na szefów – często brak im własnej inicjatywy.
Grupa „B” – to osoby niezależne i skomplikowane. Często zajmują kierownicze stanowiska. Ich zawodową zaletą jest kreatywność i możliwość koncentracji. Potrafią też być dobrymi obserwatorami. Są to ludzie stworzeni do realizacji wielkich zamierzeń, jednakże w pojedynkę – ich osobowość może utrudniać im pracę w zespole.
Grupa „AB” – dualny charakter ich osobowości powoduje, że są to osoby popadające w skrajności. To zarówno profesjonaliści, jak i nieudacznicy. W życiu zawodowym najlepiej sprawdzają się w dyplomacji, ponieważ potrafią szybko adoptować się do każdej sytuacji i rozwiązywać skomplikowane problemy. Ich wadą jest natomiast niezdolność podejmowania szybkich decyzji.
Jak do każdej diety, tak i do tej, podchodźmy z głową!

Teoria diety wg grup krwi nie została nigdy potwierdzona naukowo.
Choć jej twórca, Peter D’Adamo, w swojej książce „Eat Right 4 Your Type” powołuje się na wiele naukowych pozycji, inni naukowcy ze sceptycyzmem odnieśli się do jego wniosków. Teoria nigdy nie przeszła prób klinicznych. Po publikacji książki doktorowi D’Adamo zostało wytkniętych wiele błędów – np. podanie informacji, jakoby grupa krwi O była najstarszą grupą krwi, podczas gdy jest nią ewolucyjnie grupa krwi A. Pośród wielu innych zarzutów, jak np. nieprawidłowe operowanie naukową terminologią, także chronologia pojawiania się grup krwi przedstawiona w publikacji d’Adamo, okazała się nieprawdziwa w świetle dowodów naukowych (grupy krwi uformowały się w okresie 4,5–6 miliona lat temu, nie mogą więc odzwierciedlać społecznego podziału zaproponowanego przez d’Adamo). Jako odpowiedź na te zarzuty doktor D’Adamo przedstawił zeznania 6627 osób, które dobrowolnie zdecydowały się przejść na podawany przez niego system odżywiania. Ich zdrowie uległo poprawie w 71–78% przypadków! Po raz kolejny jednak zarzucono tym wynikom, że były oparte na „własnych odczuciach” osób raportujących i nie mogą być zrównane w ważności z klinicznymi wynikami badań. Do tej pory pozostaje niejasne, ile jest prawdy, a ile mitologii w proponowanej przez D’Adamo klasyfikacji. Niezależnie od tego jedno jest pewne: dieta zgodna z grupą krwi przeznaczona jest dla każdego, ponieważ dostarcza organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze, sole mineralne oraz witaminy. A unikanie wyznaczonych produktów, które mogą mieć szkodliwe działanie na organizm, z pewnością nie zaszkodzi naszemu zdrowiu.

 Aleksandra Modzelan
Źródło: zenforest.wordpress.com, portal.abczdrowie.pl, grupa krwi.pl, vitanatural.pl

Leave a Reply