Jak uniknąć zimowych  kontuzji?

Jak uniknąć zimowych kontuzji?

Choć śniegu za oknem póki co nie widać, stoki narciarskie w górach otwarte są od początku grudnia. Decydując się na wyjazd, wielu z nas zapomina o niebezpieczeństwie kontuzji, która grozi każdemu, kto spędza czas aktywnie zimą. Dlatego zanim spakujemy siebie, sprzęt i wkroczymy na stok, zadbajmy o odpowiednie przygotowanie do jazdy na sprzęcie zimowym.

Ćwiczenia przed wyjazdem
Przygotowania do sezonu zimowego najlepiej rozpocząć kilka tygodni przed planowanym urlopem. Można zapisać się na siłownię lub ćwiczyć w domu. Oferta treningów, których intensywność dostosowana jest do wieku i możliwości znajdziesz we wszystkich dobrych klubach sportowych oraz w Internecie.
Urazami zagrożone są przede wszystkim osoby, które uprawiają sport tylko od święta. Siedzący tryb życia nie sprzyja zachowaniu doskonałej kondycji przez cały rok. Dlatego właśnie dwa miesiące przed wyjazdem na zimowy aktywny wypoczynek konieczny jest trening przygotowujący do dużego wysiłku fizycznego. Przede wszystkim należy skupić się na wzmocnieniu siły i wytrzymałości mięśni ud, łydek oraz brzucha i kręgosłupa. Zanim przystąpimy do właściwego treningu, powinniśmy wykonać rozgrzewkę (np. biegamy, robimy przysiady i wyskoki) 10–15 minut, a następnie wykonać pięciominutowy stretching kończyn dolnych i kręgosłupa. Jednym z najlepszych ćwiczeń dla uzyskania silnych nóg są przysiady, skręty tułowia czy przysiady wykroczne. Osoby, które jeżdżą na desce snowboardowej powinny pamiętać o rozgrzaniu nadgarstków oraz barków. Dla początkujących groźne są nagłe upadki, w wyniku których kontuzjom najczęściej ulegają nadgarstki. To na nich lądujemy w trakcie upadku zamiast oprzeć się na przedramionach.

kontuzje_1

Odpowiedni ubiór
Umiejętnie dobieraj strój do warunków pogodowych. Do butów narciarskich warto założyć specjalne termoaktywne skarpety, które chronią stopy przed niskimi temperaturami. Obowiązkowo zaopatrz się w termoaktywną bieliznę, która nie tylko będzie ciepła, ale i wygodna. Na taką bieliznę należy nałożyć wygodną odzież, w której będziemy mogli swobodnie uprawiać sport. Ważne jest, aby ubrania nie utrudniały zginania kolan oraz były elastyczne. Ważnym elementem stroju jest tzw. warstwa zewnętrzna, czyli kurtka bądź kombinezon. Pamiętaj, aby te elementy były wiatroodporne oraz wodoszczelne. Koniecznością jest założenie czapki, także pod kask. Mroźny wiatr sprzyja zapaleniu zatok, więc pamiętaj o ich osłonięciu.

Odpowiedni sprzęt
Przed wyjazdem przygotuj swój sprzęt narciarski czy snowboardowy, w ten sposób unikniesz sezonowych kolejek. Narty wymagają regulacji oraz naostrzenia. Możesz skorzystać z usług profesjonalnego serwisu, który oprócz przygotowania sprzętu dopasuje go do twoich umiejętności. Należy sprawdzić, czy buty nadal pasują nam na stopy i czy nie uciskają. Komfort jazdy ma duże znaczenie dla naszej przyjemności jak i zdrowia. Jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z zimowym szaleństwem dobrym rozwiązaniem są wypożyczalnie sprzętu narciarskiego i snowboardowego. Fachowa obsługa odpowiednio dobierze rozmiar butów i długość nart do naszej sylwetki. Osobom, którym nie wystarczy jazda na przygotowanym stoku lub chcą uatrakcyjnić swoją jazdę, zalecana jest szczególna ostrożność. Jeśli masz zamiar jeździć poza wyznaczoną trasą, zanim wejdziesz na stok, powinieneś dokładnie zapoznać się z trasą, którą wybrałeś, aby uniknąć przykrych niespodzianek w postaci korzeni lub innych przeszkód. Na stoku nigdy nie zakładamy słuchawek na uszy, aby w odpowiednim czasie usłyszeć zbliżające się niebezpieczeństwo.

Po całym dniu spędzonym na stoku należy pamiętać o rozciągnięciu mięśni (stretchingu), które w trakcie wysiłku fizycznego ulegają skróceniu. Po tak intensywnym fizycznie dniu zachęcam do skorzystania z basenu i sauny – doskonale odprężą zmęczone ciało.

Sport to zdrowie, ale tylko uprawiany odpowiedzialnie i z głową. Sposobem na wyleczenie kontuzji nie są tabletki przeciwbólowe. Jeśli w porę zareagujemy, zgłosimy się do specjalisty i poddamy rehabilitacji – istnieje gwarancja, że po urazie nie będzie śladu i będziemy mogli spokojnie przygotowywać się do kolejnego sezonu.

Nie bagatelizuj nawet małych urazów
Do szczególnie groźnych należą urazy aparatu torebkowo-więzadłowego, łąkotek, układu chrzęstnego i kostnego. Przy wszystkich ważna jest szybka interwencja. Warto także nie przeciążać zbytnio miejsca kontuzjowanego aż do całkowitego wyleczenia. Brak posłuszeństwa w tej kwestii może skończyć się niepotrzebnymi powikłaniami. Zasadą tą, powinniśmy się kierować przy wszystkich, nawet najmniejszych urazach. Pamiętajmy, że każdy niewyleczony uraz boli dwa razy.
Przewlekłe uszkodzenie łąkotki może powodować zmiany w sposobie chodzenia. Nieleczone skutkują nieodwracalnymi uszkodzeniami stawu. Podobnie jest z kontuzjami stawu skokowego – ćwiczenie ze „skręconą” nogą może prowadzić m.in. do niebezpiecznego uszkodzenia ścięgna Achillesa.

Warto pamiętać o tych kilku prostych zasadach. Jeśli będziemy się do nich stosować uchronimy się przed groźnymi kontuzjami i w pełni będziemy mogli cieszyć się urokami zimowego szaleństwa.

Edyta Mackiewicz

Leave a Reply